neděle 3. srpna 2014

Vikiho občasník - skalní města II

Po loňsku nám zůstaly v oblasti broumovského výběžku nevyřízené účty v podobě několika nenavštívených skalních měst. Vracíme se na stejné místo do kempu Kamenec v Teplicích n.Metují.  Letos s námi jede i má skorosestra Evelínka.

Navštěvujeme nejprve Kočičí skály, menšího, ale taky krásného a turisty ještě méně navštěvovaného  souseda Ostaše.

Po příjezdu Honzíka se stáváme vládci, kempu. I když se snaží prosadit t.č. zde sídlící ruskojazyčná mafie,  všechny strategické statky (pískoviště, domeček, trampolína) jsou pod kontrolou našeho gangu.

S Honzíkem a Evelínkou  nelegálně překračuji hranice (pasy zůstaly doma) s Polskem  za účelem návštěvy Velké Hejšoviny. Kdesi  jsem četl, že je toto místo pro Poláky něco jako Adršpach a Prachovské dohromady tzn.  ať při návštěvě nepočítáme, že tu budeme sami. Po zaparkování  si to v davu hrneme kolem stánků se vším možným ke vstupu do skal. Vyhlašujeme soutěž  „udělej  fotku bez Poláka“. Po mnoha schodech u turistické chaty na skále platíme vstupné a vcházíme do labyrintu s několika vyhlídkami. Postupně se dav rozptyluje,  takže je nakonec fotek bez Poláka dost. I přes zmíněné davy určitě doporučuji toto místo navštívit jenom bych volil podvečer nebo mimo sezónu, nebo když budou hrát Poláci finále MS ve fotbale.

Další den je v plánu dobývání  hradů. Při stoupání na Adršpach se ani nechce věřit, že cca 1km odsud panuje turistické peklo, davy lidí, auta, autobusy, suvenýry, hranolky, prostě byznys.  Tady vládne absolutní klid.

I přesto, že Hrad Skály jsme dali loni dvakrát  není to letos  nuda.  Krátký výšvih po žebřících mezi skalami s parádní vyhlídkou na vrcholu, to se prostě neochodí.

Kolečko Broumovskými  stěnami  jsme loni absolvovali za velkého vedra, letos naopak prší.  Ze Supího hnízda je kvůli mlze vidět prd, ale schovat zde poklad hodní skřítci nezapomněli. Letos je na rozdíl od loňska otevřená nádherná hospoda Hvězda, postavená ve švýcarském stylu stojící na skalním bloku.  Kvůli psímu počasí tu není jako obvykle narváno, naopak jsme tu ze začátku úplně sami a velmi vtipný vrchní - majitel se nám naplno věnuje.  Jídelní  lístek tu májí dokonce i v Tibetštině. Po gulášku  se sjíždíme usušit do Broumova, kde v hale místní textilky probíhá interaktivní výstava Play.

Výlet do teplických skal je ve znamení hledání indícií, které jsou klíčem k vyluštění hesla potřebného k získání pokladu.  Pozn.  rodiče: ten poklad je  dobrý nápad provozovatele. Ani jednou během náročné 6 km trasy od špuntů neslyším „a kdy už tam budem?“ nebo „mě bolí nožičky“. Nejvíce se mi tradičně líbí dobývání hradu Střmen.  Za vyluštěné heslo  každý z nás získává  měšec čokoládových zlaťáků.

Poslední den je na programu Ostaš. I přesto, že bych měl cestu z loňska znát, nebýt turistické značky, určitě bych se ve skalním bludišti beznadějně ztratil. Po dobrém obědě a siestě se přesunujeme pod hrad Skály, abychom tu krásu ukázali i zbytku party.

Poslední  večer  je na programu stezka odvahy.  Nechci hrát machra, ale skoro vůbec se nebojím.  Na stezku značenou svíčkami  nejprve vyráží  Áda s Evičkou a vše zvládají bez sebemenšího náznaku strachu. Mezitím si Evelínka uvědomuje co vše se může na takové stezce udát a propadá v paniku. No musím sportovně uznat, že  pohled na Evelínku mi moc nepřidává a varianta, že bych šel s ní nebo Honzíkem padá. Honzík taky není  úplně v poho a tak si bere na jištění zezadu svou mamku.  Kopíruji Honzíka a beru si pro jistotu mamku taky.  Od  skřítka, který je asi třikrát větší než já, získávám  za písničku odměnu. Stezku nakonec dává spolu s maminkou a Malvínkou i Evelínka. Shodujeme se, že to byla brnkačka, a že příště jdeme sami.