sobota 31. srpna 2013

Vikiho občasník - Jeseníky

Závěr prázdnin trávíme v kempu Krásné u Šumperka. Počasí už není horké letní, což způsobuje, že je v kempu kromě nás pouze jeden karavan. Každý den potom, co ráno rodiče provedou běžecké prozkoumávaní okolí vyrážíme na výlet.

Jako správní rozhlednomilci, hned první den podnikáme výšlap k rozhledně Háj. Dobýváme ji z jihu od Bludova. Radniční věž v Šumperku sice není na kopci jako klasické rozhledny, výhledy jsou odsud ale také parádní. Počáteční obavy z chození po velmi úzkém balkónku okolo věže jsou brzy zažehnány a nastává jako vždy opačný problém jak mě odsud dostat. Slečna průvodkyně je však trpělivá a dává mi na pokoukání dost času, takže je odchod z věže zcela dobrovolný.

Druhý den je na programu Rysí stezka. S mamkou jedu lanovkou (taťka jako vždy zlobil a musí pěšo) z Koutů n. D. pod Medvědí horu. Odsud je možno se pěšky projít k přečerpávací elektrárně Dlouhé stráně. Pro línější a nemohoucí tu je dokonce zastávka HHD, ze které jezdí k přehradě desetimístný bus. My ovšem máme v plánu projít Rysí stezku. Je to 2 km okruh krásnou přírodou s několika zastávkami u naučných tabulí, kde jsou vždy nějaká vyřezaná zvířátka a hrací prvek – lávka, xylofon, dalekohled. Putování je zpestřeno vyplňováním karty s otázkami, které jsme si vyzvedli v pokladně lanovky. Zlatým hřebem je vyhlídka Rysí skála. Vyhlídková plošinka je udělaná trochu do převisu, proto mám ze začátku strach na ni vlézt. Z vyhlídky je dech beroucí pohled do údolí Desné, na Dlouhé stráně, Praděd atd. Cestou do kempu provádíme koupel v léčivých vodách termálního koupaliště Velké Losiny.

Další den navštěvujeme Zemědělský skanzen u Havlíčků v Rapotíně. Po přečtení nadšených ohlasů v nějaké internetové diskuzi jsme plni očekávání. Po prohlídce, ale určitě žádný nadšený ohlas do diskuze nepřidáme. Už od vstupu to tu na nás působí jako na skládce , kde je navezeno všechno možné. Prohlídka stodoly s průvodcem panem Havlíčkem je zajímavá. Má tady věci, které si zahrály v různých filmech jako např. auto mjr. Zemana, auto z četnických humoresek, invalidní vozík ze Švejka atd. Pan Havlíček působí jako zapálený nadšenec a určitě dává skanzenu všechno, ale chtělo by to pořádnou finanční injekci, aby to trochu vypadalo. Možná jsme zhýčkaní dobou nebo spíše Světlíkovou U6 v Dolních Vítkovicích. Přesunujeme se do Loučné n. D., kde mají skvělé dětské hřiště. Den opět zakončujeme na koupališti v Losinách.

Je sobota ráno a my narychlo balíme, protože dnes máme sraz se strejdou Márou a tetou Evou na rabštejnských cvičných skalách. V plánu je absolvovat pod jejich vedením lezecký kurz. Jelikož se na Rabštejně nemůže parkovat, tak chceme vyjet nahoru vyházet tu hromadu věcí na stanování a auto svézt dolů. Závora dole je prý vždy otevřená říká strejda. Přijíždíme na místo a závora dole. Kdybychom o nemožnosti vyjet nahoru věděli dříve, měli bychom s sebou i malý expediční stan a velké batohy, ale nosit na několikrát věci 2km do kopce se nám nechce. Proto vymýšlíme plán B a jedeme směr Rešovské vodopády.